WERKEN IN NEDERLAND, WONEN IN DUITSLAND
Veel mensen, met een Nederlandse nationaliteit, wonen in Duitsland en werken in Nederland. Er wordt ook in Nederland premie betaald voor ziektekosten. Meestal is men ook ingeschreven bij een zorgverzekeraar in Nederland. Wat kunt u verwachten van de Nederlandse huisartsenzorg?
Inschrijving bij uw huisarts in Nederland:
In het zorg en financieringssysteem voor huisartsen, wordt de huisarts op twee manieren betaald:
- Een vast jaartarief voor iedere op naam ingeschreven patiënt.
- Een tarief voor verrichtingen als consulten, recepten, herhaalrecepten, kleine ingrepen, plaatsen van spiraaltjes, enz.
- Een totaal tarief voor het behandelen en controleren van patiënten met Diabetes II (suikerziekte of ook wel ouderdomssuiker genoemd), CVRM (Cardiovasculair risico management) en COPD ( chronische longproblemen)
Over deze tarieven moet uw huisarts ieder jaar onderhandelen met de zorgverzekeraars.
Voor patiënten, die over de grens in Duitsland wonen en in Nederland werken en zorgpremie betalen, krijgt uw huisarts geen inschrijftarief. Volgens de zorgverzekeraar bent u dus niet op naam in geschreven in de huisartsenpraktijk. Dit en nog wat andere zaken geeft problemen voor u en uw huisarts.
Problemen, uw en onze zorg:
Omdat u in Nederland werkt en in Duitsland woont, heeft u in principe recht op medische zorg in zowel Nederland als Duitsland. Er zijn echter wel een aantal spelregels.
In de praktijk is het voor ons als Nederlandse huisarts niet mogelijk om zorg te verlenen als u in uw woonplaats in Duitsland verblijft. Dit heeft verschillende redenen:
- De financiering,
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering, deze dekt werken over de grens onvoldoende,
- De reistijd is te lang om eventuele visites te kunnen rijden,
- Op juridische grond mogen we als Nederlandse arts mogen we niet zonder meer in Duitsland medische zorg verlenen.
- Mede op advies van de inspectie van de volksgezondheid, kunnen we u tijdens de avond, nacht en weekenduren (ANW) in Duitsland geen medische zorg verlenen. U kunt ook geen gebruik maken van de ANW dienst in Nederland, uiteraard wel in Duitsland. (Dit houd in dat de Nederlands huisartsenpost niet voor u ter beschikking staat)
Als gevolg van deze situatie en op advies van de landelijke huisartsen vereniging (LHV) en de Huisartsenkringen in Oost-Nederland, kunnen u (en uw gezinsleden), tot onze spijt niet langer als vaste patiënt ingeschreven staan in onze praktijk. Dit gaat in vanaf de datum dat u in Duitsland woont.
Tijdens de openingsuren van de praktijk kunt u natuurlijk wel bij ons terecht voor advies en medische hulp.
Wat moet u doen?
- U dient zich in te schrijven bij een Duitse huisarts van uw keuze in uw Duitse woonplaats. U moet u (en uw gezinsleden) tegelijkertijd inschrijven bij een Duitse Krankenkasse. Bij de Krankenkasse levert u een E-106 formulier in. Dit E-106 formulier wordt afgegeven door uw Nederlandse zorgverzekeraar. U heeft dan ten allen tijde recht op medische zorg in Duitsland. De kosten voor de Duitse medische hulp worden dan betaald door uw Nederlandse zorgverzekeraar.
- Tijdens de openingsuren kunt u bij ons terecht. Wij schrijven u dan in als tijdelijke patiënt of als passant.
- Als u zich in ons Nederlandse werkgebied bevindt, en er is sprake van levensbedreigende spoedeisende hulp, dan wordt u uiteraard door ons of door onze collega’s van de huisartsenspoedpost van medische zorg voorzien. Deze kosten worden volledig vergoed door uw Nederlandse zorgverzekeraar.
Onze zorg aan u:
Als u dit wenst kunt u tijdens de openingsuren altijd gebruik maken van onze medische zorgverlening. Ook kunt u met al uw medische gegevens in ons huisartsen informatiesysteem blijven staan.
Voor onze diensten aan u wordt het zogenaamde “passantentarief” berekend. Deze kosten worden volledig door uw Nederlandse zorgverzekeraar vergoed.
Ook kunt u telefonisch om een advies vragen of een recept aanvragen.
We kunnen u helaas geen preventieve zorg bieden (zoals in het bovenste gedeelte beschreven). Hierdoor komt u niet jaarlijks bij de assistente of praktijkondersteuner voor de zogenaamde jaarcontroles.
Tot slot bent u zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste informatie aan ons als zorgverlener. Als u medische zorg in Duitsland ontvangt, is het aan u om ons hiervan bij een volgend bezoek op de hoogte te brengen. Wanneer wij hiervan niet af weten, kunnen we hiermee ook geen rekening houden.
U bent dus bij ons welkom voor een actuele zorgvraag, maar de preventieve en chronische zorg, kunnen wij u helaas niet bieden.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Team Huisartsenpraktijk Schoonebeek